tirsdag, juli 25, 2006

på to hjul


Etter å ha snakka om både sykkeltur til Lofoten og Nyksund, ble vi enige. I helga, fra lørdag til søndag, sykla jeg og Solveig til Sandset (mitt gemle hjemsted til jeg var seks år) i Øksnes og overnatta i (et ikke-vanntett) telt natta over.

Værmeldinga prøvde å overbevise oss om at det skulle bli fint vær med sol på lørdag og gradvis skye til på kvelden og bli regn. Det var ikke sol på lørdag. Regnet startet i fire-tida og var nærværende i lange eller korte perioder ut dagen.. enten som lett yr eller høljeregn. Da det regna som verst, stoppa vi å sykle og søkte ly under et par busker. Det var egentlig ganske koselig på en dryppende måte.

Etter som tida gikk, fikk jeg mer og mer gnagsår i ræva. Det er så smertedempende hvis du står og sykler, men med en gang du setter deg ned igjen, kjennes det ut som du har noen sinnsyke blåmerker. Det blir nok en stund til jeg gidder å sykle langt igjen, for å si det sånn.



Teltet var en morsom sak. Det er gammelt, ikke vanntett og svært lite. Det så ganske stusselig ut i begynnelsen før alt var satt på plass. Bilder sier mer enn ord, og som du ser, så så det ganske tvilsomt ut i begynnelsen. Det bedra seg enormt etter vi fikk satt inn alle pluggene..

Maten bestod av grilling av diverse lettvindte saker i fjæra. Forhåndsstekt pizza, rømmegrøt, maiskolber og nudler, for å nevne noe. Å tenne opp bål er ikke en enkel sak for et medlem av familien Claussen, men vi (dvs. Solveig) fikk det til.


Jeg vil anbefale å ta en sykkeltur i Vesterålen (eller Lofoten). Det er utrolig fin natur, som du får sett mye bedre når det glir forbi i mindre enn 80 km/t. Vår sykkeltur tok 3 timer ene veien og 2 timer tilbake. Da vi kom hjem, lukta vi bål, men et velfortjent bad venta på meg med rolig musikk, skjokolade, skum og stearinlys. Skikkelig avslappende.

14 kommentarer:

SOLveig sa...

nice.
sykkeltur i vesterålen og lofoten kan ei forklares , men bare erfares. det e helt fantastisk!

:)

men ida.
æ invitere dæ herved med på sykkeltur på jæren.
fra strand til strand.

sandnes e jo norges offesielle sykkelby.
så her e det bare å trø i vei.

;)

Anonym sa...

Det høres ut som idapia burde hatt en sykkelshorts. Det gjør underverker for romper når den tas på før du får gnagsår der.

Apropos sykkeltur på Jæren. Gi lyd når dere kommer, jeg er med. Er ingen sykkelgigant, men på Jæren er det passe flatt og ikke så langt fra døra mi.

Dere finner meg i nærheten av Pinsemenigheten Klippen i Sandnes

Hilsen Kjetil

elisabeth sa...

dåkker e flink:)

Idalexa sa...

solveig, sykkeltur på jæren? høres jo kjempeartig ut, skal vi ta det etter jubileumskonferansen da? =)

kjetil, æ hadde faktisk på mæ sykkelshorts... så det hadde sikkert vært ti gansga verre hvis æ ikkje hadde hatt på mæ den=)

elsisabeth, vi veit! =)

skal prøve å se om æ kan få lagt til de bildan.

elisabeth sa...

kunne det hvertfall før.
men da va det ho solveig som hadde varma mæ opp, du får øv i lage ho:)

i dag va det meir et skremt hyl, om du skjønna

Solveig M sa...

Gla i deg, søster!
Neste år tror jeg vi må ta Nyksund! Og sove på holmvik brygge:) Og snakke med tyskerne der!

Idalexa sa...

hah, solveigsøster! første gang ever du har kommentert på noen av postene mine! du kommer deg..

-da har vi altså en date til neste sommer, da. =)

forresten, har SOLA MÆ 3 TIMA i dag! -sommeren er endelig her!

Anonym sa...

E alle spræk no før tia?!
D ekje dirækte bra d hær. Verden går unner me svette å fysiskaktivitet. Akk!

Men du e flenk å skriv om denna syndiefall.

Preikast på Sandvik om ikje længe ;)

bigdaddy sa...

Jeg syklet til jobb i nesten tre uker.

Kvaløybrua tok knekken på meg. Det er et slit med motbakker.

Dere er så spreke. Fulle av liv og energi. Her i huset har vi mer en nok med å klare å spise og sove i en rimelig rekkefølge.

Anonym sa...

Synes vel egentlig at dere kan sykle til Sandvik oxo - bare sånn for å overbevise...

Idalexa sa...

nja... tror heller æ sitt på me den ubeskvelige "Tupper"-bilen (eller "Pat", som æ kalle den) til Stig Ove da..

men: æ har sykla hver dag på jobb (3,5 km m/bru) -så det så! =) gidda ikkje å sykle oppover da, da trilla æ bare sykkelen..

i dag e første dag siden torsdag det har skya litt til -men det e bare sånne lette skya.

akk, det e ikkje bare positivt med varmt vær.. med sommeren kommmer også pollenallergi..

Anonym sa...

Varmt her også - ligger på 24 grader i dag. Bare smil!

Håper air-conditionen i Tupper funker :-)

Anonym sa...

Dåkk ha føræssn vært rimeli spræk :) Næssn like spræk som eg og min familie:P Vi ha vært på to fjell på tre daga :) Eg hadde ont i føtn mine ætterpå, jah ;)
Babbles på act ;)

Anonym sa...

Så sprek dåkker e!
Du? Brillan va ikje i bilen i følge pappa. Hmm.. Rart det der.. Kan jo se mer om de e inne hos oss, hvis ikje veit æ ikje...
:(