søndag, juni 04, 2006

Eli Rygg

Etter å ha lagt ut om Gunvor Hals for noen måneder siden var det på tide å skrive om Eli Rygg. Det var nemlig forespørsel om det, og jeg holder det jeg lover!


Det er viktigere enn du tror å ta vare på ryggen din. Hvis du overbelaster den, sier den ifra. Og jeg vet alt om hvor kjipt det er å overbelaste et viktig ledd (les: tre ganger kneskade).

I denne anledning vil jeg informere om riktig løfteteknikk.

Løfting av legemer:
+ gå så nær legemet som mulig
+ stå stabilt; ikke len deg fremover, bakover, eller sidelengs
+ ha armene så nært inntil kroppen din som mulig, spesielt albuen
+ hold ryggen strak. veldig viktig.
+ leddene i ryggsøylen, hoftene og beina bør balansere over hverandre
+ pust inn og stram musklene i magen og ryggen ved å holde pusten
+ løft med beina og strekk etter hvert i hoftene, knærne og anklene
- (minus dvs. ikke gjør dette:) krum ryggen. da belastes den ekstremt.

Jepp. Min lille påminner til deg som løfter feil.

I tillegg kan jeg gi deg noen tips i disse eksamenstider som også gjelder for løfteteknikker:
+ ikke misforstå eller glem noe
+ det vesentlige er viktigst
+ tenk logisk. det hjelper alltid.

ps: kom opp i satslære skriftlig. neste onsdag. hurra...

8 kommentarer:

Anonym sa...

var det noe du ønsket deg av fag?
hørtes sånn ut, i så fall grattis.

du gjør det nok dritbra.. (oksymoron)

Idalexa sa...

nja, det var forsåvidt greit med satslære. var bare glad jeg ikke kom opp i spansk. men jeg skulle ønsket jeg kom opp i naturfag isteden..

=)

elisabeth sa...

lenge leve satslære!
du e nu flink,ida. trur æ hadde tenkt seriøst på å SLÅ nån hvis æ hadde kommet opp i det.
ikkje at æ syns hørelære va nåkka bedre..

Anonym sa...

jeg kan informere om at eli rygg kommer fra levanger,
og faktisk så er hun å treffe på levangerbiblioteket lesende for barn i nær framtid. kanskje jeg skulle stikke ned dit å få autografen?

me sjåast i bryllaup, jau.

SOLveig sa...

æ kan informere om at æ har autografen til eli rygg.

samt at æ har sittet på fanget hennes.
og sunget konsert sammen med dama.

all right.

Idalexa sa...

Solveig: Trur ikkje æ har holdt mæ heilt oppdatert; men kæm e ho eli rygg egentlig? æ kan liksom bare navnet hennes...

Camilla: Satslære e et musikkfag der du lærer om hvordan skrive noter og harmonisere for firstemmig kor, og det er en god del regler for hvordan skrive.. veldig komplisert og vanskelig.

Elisabeth: kan opplyse om at klassen over mæ kom også opp i satslære, og enda viktigar: æ syns å huske at ho solveig kom opp i det. Da måtte jo også du ha kommet opp i det!

Maja: gjør det, du! ikkje la muligheita gå fra dæ!

smil og klæmma fra ida

SOLveig sa...

angående eli rygg skal du få de to beste stikkord æ kan gi dæ:
- portveien 2
- teodor

"velkommen, jeg sier til deg
vil du være sammen med meg?
her i portveien 2
vil vi bygge og bo
her er fint kan du tro
her i portveien 2

en hage med busker og trær...."

eli rygg oppdaga forøvrig aldri giraffen.
men da vi sang konsert ilag hadde ho på sæ gul kjole,
æ va for øvrig kledd i rosa.

Idalexa sa...

bare til sånn opplysning så e det feigt å være anonym. og hvis du forstår bloggen min,kan du vel skrive på norsk?!