lørdag, juni 10, 2006

kurs i hvordan bruke og og å

Jeg har siden tidlig barneskole merket meg visse skrivefeil. Noe som går igjen er bruken av og/å. Den viser seg å være konstant tilstede på visse blogger, men også i aviser og tidsskrifter der man regner med at skribentene kan sin grammatikk. For å vise at jeg verken legger press på eller refser noen av mine bloggevenner, så gir jeg fullt lov til deg, som føler deg irritert eller krenket, å legge inn en kommentar, sånn at jeg kan personlig få bedt om din tilgivelse etterpå.



Det er vesentlige forskjeller på når man skal bruke å og når man skal bruke og.

og:
-når du skal binde sammen setninger eller ord
eks.
"Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, og tillegg var hjernen kobla ut."
Og binder sammen de to setningsdelene.
eksII.
"Man bare jobber og sover."
Og binder sammen 'jobber' og 'sover'.

å:
-brukes foran infinitiv
eks.
"Jeg bruker hele dagen på å lete etter svar."
'Å lete' er infinitiv.
eksII.
"Datamaskinen min slår seg vrang for å være slem mot meg."
'Å være' er også infinitiv.
Hadde man skrevet "...slår seg vrang for og være slem..." isteden, er dette feil, fordi setningen har ikke to deler.

Til slutt skal jeg vise hvordan "lovlig" skrive fem og-er etter hverandre.

På et skilt stod det "Nei og ja". Noen mente det var for stor avstand mellom Nei og og og og og ja.

Skjønte du det ikke så se en gang til, og denne gangen legg merke til at og-ene som brukes for å binde sammen står på skrått.

12 kommentarer:

Silje Helene Kristin sa...

på vegne av alle som ikkje kan bruken av og og å, takker æ for kurset!
nb! æ e ikkje inkludert i de ovennevnte (unntatt den som takka på vegne av disse andre).
æ irriter mæ t stadighet over dissan feilan på internett, i avisa og tidsskrifta...

når d gjeld sommerteam, e ikkje d nåkka dåkker dessverre ser verken mæ eller mika på i år. ska jo t frankrike vettu... ;) og jobba akkurat den uka.

jepp, vi må finn på nåkka en dag før fredag! som tekstmeldt - har vært i harstad i dag, sammen med 3pS-gjengen... så d va koselig :) men då va æ jo, som du skjønna, ganske out-of-reach førr å sei d sånn...

vi meldes/snakkes/ses!

bless!

bigdaddy sa...

Det er fint å skrive gramatisk riktig i norskstiler og andre formelle sammenhenger.

Men i bloggverden må en da få være fri. Men må jeg få bruke i begynnelsen av setninger å epler må vel kunne skrives med feil grammatikk?

Anonym sa...

psyko dette her med de fem og-ene. du er helt absurd rå OG god i gramatics.

Jeg vil likevel bemerke noe besjeling jeg ikke liker:
"Datamaskinen min slår seg vrang for å være slem mot meg."

en datamaskin ville ikke prøvd å være slem med viten og vilje..

Ø

Silje Helene Kristin sa...

hola!
du må sjekk ut spansk-bloggen min!
tru d eller ei, men nu har æ faktisk oppdatert den ;)

Idalexa sa...

Jeg vil få si: All lyrikk og liknende bør ses gjennom så det er "forståelig" å lese.

Camilla: Æ førrstår dæ. Vess mainn skrive på dialækt e det fårsåvitt greit å skrive å istednførr å (og), de e ikkje de æ slår ne på, vess du førrstår ka æ mein...

Men hvis man bruker og skrive bokmål, ser det bare rart ut hvis man bruker og skrive å istedenfor og skrive et obvious og. Å da kan jeg si med hånden på hjertet å på halsen at dette kan bli for vanskelig å innviklende og lese.

slitsomt?

forstås?! fattar ni..?

=)

Idalexa sa...

oj! du va rask!!

skremt mæ litt, faktisk...

idasmil

Anonym sa...

oj, d der kurset sku e ha hatt før e a ferdig på videregående! kver gang e har sport om lærern kunn førtell om da har han sakt "husk at å e et infinitivsmerke" eh?

men no førsto e beire. men før å ha da sakt, så syns ikke e heller gramatikken e vektig i blogverdn!

Anonym sa...

ingen regler og masse unntak..
ingen regel uten unntak.
men det er ikke noe unntak dette her,
bare en presisering.

enkelte uttrykk må presiseres, f.eks;
"så å si"
"sant å si"

ja, så kom jeg ikke på flere.

ut og gå. tut og kjør.

Anonym sa...

"Men hvis man bruker og skrive bokmål"

Her har idapia flausa. Nok en regel: OG kan kun binde sammen verb i samme tid. Derfor heter setningen "Men hvis man bruker å skrive bokmål" Det faller også under infinitiv.

hilsen KjetilS

Jeg dumpa innom i rekkefølge: Stian og Kristine - BigDaddy - Prisesse Kulerund - Darlingand - Idapia. Man finner mye rart ved å følge linker i blogger :D

Idalexa sa...

hvis noen leser dette: æ beklage på det sterkeste min og/å-glipp

-selv den beste kan gjøre feil!

smil

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Hehe. Artig den setningen med alle og'ene :)

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Har Gollum gått seg bort eller?