mandag, mai 29, 2006

lite å gjøre?

Etter å ha kommet hjem fra en femdagers ferie i numedalen før eksamensinnspurten fant jeg ut hvor frustrert en kan bli av å ha for lite å gjøre. Med andre ord er jeg vel klar for to siste uker med skole. Jeg befant meg i buskerud, hvor ikke mindre enn norges nest lengste elv, numedalslågen, renner. Bodde på et vertshus (med god standard selvfølgelig) mens dagen tilbraktes i et hus vi har arva/kjøpt oss inn i.

Til min store forskrekkelse var det ganske kjølig og lite sol, så vi oppholdt oss for det meste inne. Og er man på ferie med lite å gjøre (bortsett fra å øve til eksamen, men det skjedde jo ikke) og dagbladet i veska, blir det jo etterhvert en del kryssord- og sudokuløsning...


Eneste problem kan være at det er vanskelig å legge fra seg. Et stort problem. På lørdag satt jeg i minimum 5 timer i strekk og løste kryssord og sudoku. Kryssordet er verst, for det kan man "be stuck with" i laang tid hvis man ikke finner noen ord. Opptil to ganger i dag har jeg plutselig fått aha-opplevelse om løsningsordene. Og jeg er engang ikke kvartferdig med kryssordet!!
-Det er ikke akkurat som om man plutselig kommer på hvor tallene skal stå i sudokuen man holder på med når man gjør andre ting og ikke har den foran seg. Mye lettere å huske ord enn tallkombinasjoner. Men det er jo klart, hvis man sitter med en sudoku en kveld, sitter man ofte til man har klart den. Man får lagt seg mye senere hvis den er vanskelig.

Jeg vil påstå at sudoku og kryssord kan være like underholdende som å sitte foran tittekassen (les: fjernsyn og arbeidsledighet), og mye mer interessant. Kan ikke si for sikkert at alle deler denne interessen, men noe er sikkert: Blir du hekta, så er du hekta!
-godt sagt. (red. anm.)

8 kommentarer:

Anonym sa...

for det jeg lurer på er hva som fører deg til numedal???
hvor var du forresten? i veggli? der har elisabeth vokst opp hver ferie av sitt liv!
nei, dette var spennende!!

Anonym sa...

jeg ble hekta på sudoku en stund, men ikke ordentlig, jeg brukte å løse før jeg la meg, noen ganger i avisa i helgene, men jeg tror ikke jeg er typen til å bli virkelig hekta, og idag løser jeg ingenting lengre..

Ø

Silje Helene Kristin sa...

hehe!
kjenn t d der!!!
æ va jo heilt sjef på kryssord en stund førr nån år sia...! ingen tomme rute i utallige donald-kryss (og andre kryss som æ fikk på skolen :P)
hihi!

Idalexa sa...

elisabeth, æ va i mi gammeltantes 90 års dag. har mye slekt der nede, for ho bestemor vokste opp der.

og ja, det va i veggli. bestemor vokste opp på en gård som heter kongsjorden. har du kanskje også slektninger der? kanskje vi er i slekt!

Anonym sa...

tihi!
har ikke slektninger, men mamma var på team i nore og uvdal i tre år. og ei av teamjentene kommer derfra og bor der, og hun og mamma har fått barn om hverandre som har vokst opp sammen i ferier. så de er nesten som slekt å regne. bjørkgård, heter de. det er de som eier tomta der handelslaget ligger.
vi har hytte på myrefjell, kjøre opp fra BN bygg, pil til vorset og så over myrefjelljordet og 300 meter over myra.
hva om vi møtes på kroa og tar en is? de lager de største softisene jeg har sett i hele mitt liv!

vi kan godt være svigeråttemenninger hvis du vil :)

Idalexa sa...

ok, da sier vi det! det e godt mulig at æ tar mæ en tur sørover i sommer også, men bare hvis æ ikkje får jobb..

Anonym sa...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»

Anonym sa...

This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
»