mandag, november 20, 2006

helgas moral

Det er helsefarlig å ta militær sit-ups. Sånne der du går helt opp, og ikke har korsryggen i gulvet hele tida. Det gjorde vi i gymmen på onsdag, og jeg hadde til da aldri hatt mer vondt i ryggen. Jeg måtte sitte med pute i ryggen, eller ligge. Og en liten fugl (les: Dan) hvisket meg i øret at det er kjempefarlig, og kan ødelegge senene (eller var det musklene?) i ryggen.

Aldri har jeg fått vondt i ryggen av å vaske gulv. Det fikk jeg på lørdag, og verkingen i ryggen nådde nye høyder. Jeg lidte meg igjennom særoppgaveskrivingen
mens jeg satt på en sånn spesialstol som skal holde ryggen rett. Ok, det var ikke sånn sterke smerter, men det var slitsomt for de var der hele tida. På søndag ble det bedre etter hvert, for istedenfor å jogge gikk jeg tur i marka, og det er spesielt bra for ryggen. Nå kjenner jeg det veldig svakt, og av og til kjenner jeg det ikke i det hele tatt!

Moralen er: ha alltid korsryggen i gulvet når du tar sit-ups. Og hvis du har vondt i ryggen må du ikke sitte, men helst stå eller ligge.

3 kommentarer:

Miriz sa...

Jepp. Situps skal ikke tas helt opp. Pluss man trener mere ved å ha korsryggen hele tiden i bakken. Når man går helt opp, slapper man litt av. Det skal man jo ikke ;)

SOLveig sa...

æ veit alt om å ha vondt i ryggen,
og det e nåkka vi gjerne spare oss for om mulig.

ta vare på ryggen altså.

ANDERS sa...

det er ett fint tips å trene på sit up på ball, sånn stor gym ball...
den holder ryggen jevn i trykket og du kan trene magen helt uten smerter i ryggen..
mne magesmerter får du..