søndag, november 26, 2006

10 gode grunner...


..til at jeg ikke drikker:

1. Det er som å drikke gift, bokstavelig talt
2. Det fører til utskeielser - ef 5:18
3. Jeg foretrekker heller å bli fylt av Ånden - ef 5:18
4. Jeg kan bli avhengig
5. Jeg vil gjerne huske det jeg har gjort
6. Jeg vil ha full kontroll over det jeg gjør
7. Mentaliteten er at hvis du drikker, drikker du FOR å bli beruset. Og da kan det misforstås hvis jeg "bare drikker litt"
8. Jeg vil gjøre det motsatte av det alle gjør -for å være tydelig
9. Jeg vet bedre!
10. På grunn av grunnen!

..ok, de to siste var egentlig bare for å fylle opp "tomrommet"..

HVA MENER DU?

12 kommentarer:

Miriz sa...

Nr 7 og 8 va vældi bra. E jo sant at når man drekk, så drekk man førr å bli berusa. Så då kan dæ misførståes. Dæ e jo ikkje nåkka poæng i å drekk. Ka e vitsn liksom? Når ei veninna sei at ho ska drekk seg så dritings at ho ikkje huska nån teng, så bruk eg å spør ka vitsn mæ dæ e. Eg får då te svar at dæ e arti og samtidig arti å se kem man kan ha våkna opp i samme seng ilamme. Såe. Eg hålj meg ujnna eg!

Silje Helene Kristin sa...

enig i alle ti rett og slett. nr 5 og 8 brukes hyppig hos meg...

Anonym sa...

dette er veldig gode punkter.
jeg liker dette, bra debatt

SOLveig sa...

10 grunner til

1. 200 000 barn bare i norge gruer seg til jul hvert år på grunn av alkohol i hjemmet - vil veie imot, mitt hjem skal forbli alkoholfritt

2. alkoholen er et av norges største samfunnsproblem, og koster staten milliarder av kroner i året.

3. alkoholen og dens skader koster EU FLERE HUNDRE MILLIARDER i løpet av et år

4. jeg vil representere et samfunn der mennesker ikke trenger å ødelegge livene sine på grunn av noe de drikker.

5. 1 av 10 studenter av symptomer på alkoholproblemer. jeg vil gå foran som et eksempel på at studenttiden er mer enn fyll og fest.

6. jeg vil at det jeg gjør skal kunne være et forbilde for alle andre, at alle andre skal kunne gjøre det jeg gjør - hvorfor lede noen til å drikke, som etter hvert kanskje gjør at de mister kontroll.

7. visdommen er tydelig.

8. hvorfor ikke bare være fullstendig avholds nårman først kan? hva er poenget med å drikke liksom?

9. det finnes andre ting man kan drikke.

10. man må stå for det man gjør, ta ansvar og ikke bruke alkoholen som unskylding.

- det er min mening

SOLveig sa...

11. majoriteten i det norske samfunn har en ukultur når det gjelderalkohol, jeg ser større oppgaver i livet enn å prøve å med et "måteholds"eksempel å snu den kulturen...

Anonym sa...

Enig med deg;)Nå vet jeg hva jeg skal svare neste gang noen spør om jeg "blir med":)

Idalexa sa...

gode punkter, solveig.

var på russefest på lørdagen, så jeg kom til å tenke på dette.

ragni sa...

Heilt enig, og vel talt du vise:)

Anonym sa...

Brus har ca den samme efæktn på meg. Å då bi eg ikje shuk dagen ætter heller :)

Anonym sa...

Men det er jo mange unge mennesker der ute, som ikke har vokst opp med samme bakgrunn som mange kristne. De har heller ikke den overbevisningen
Men jeg vil si at det ikke er alle som drikker seg fulle for å ha det gøy og glemme mest mulig, da vil man nok, om man tar tak i følelsen til personen, se at det muligens er heeeelt andre grunner til at de drikker så mye. Og med mindre du som en kristen kan tilby dem noe bedre, så vil disse unge drikke uansett. Hvordan kan du som kristen tilby noen det attraktive livet ditt? Ved å tørre å ta tak ifølelsene til personen, noe som innebærer at du er jævli trygg på degselv.. Og da er det også viktig å huske på at man ikke roter rundt i hodene til usikre mennesker uten å være trygg på segselv eller å ha kunnskap om hva man gjør..
Men vær en god venn og oppmuntre mennesker, og for all del, ikke gi dem dårlig samvittighet (heh, om du har så mye tilgang inn i livene deres)ved å krangle med dem om at deres liv er feil. Kristendommen er ikke om å diskutere, den er om å elske mennesker inn i Guds rike, ikke fordømme dem inn..

Idalexa sa...

Du har helt rett, anonym. Jeg skrev ned mine taker i forhold til det å drikke, for å forklare hvorfor jeg selv er avholds. Jeg håper ikke du følte deg "fordømt" av dette, det var ikke tanken bak ihvertfall.

Jeg vet at det er mange grunner til at folk drikker, og en god grunn er det å være sosial. Jeg tror mange har begynt å drikke fordi de andre gjorde det, og en venninne jeg har sa at grunnen til at hun begynte å drikke var at venninna hennes ville ikke være sammen med henne med mindre hun drakk.

En grunn til at mange drikker, er fordi det er spennende - kanskje mest i begynnelsen - men det dras over i hvor morsomt det er å bli beruset og gjøre ting du egentlig ikke tør. Jeg har ikke behov for å drikke, for jeg har opplevd å bli fylt opp av Jesus. Og da er det en sånn helt utrolig sprudlende, fantastisk god følelse. Vanskelig å beskrive, det må oppleves. Og da får jeg heller ingen dårlig "dagen derpå". :)

Onkel Reisende Mac sa...

Michelle: Ikke bruk disse argumentene for å slippe å gå på fest. Bruk de for at du ikke drikker alkoholholdige drikker. Som kristen og avholdsmann synes jeg det er vel så viktig å bli med på fest. Dersom du er på fest med folk du kjenner, så respekterer de deg og du kan få gode samtaler for mange åpner seg litt mer når de har littegranne innabords. Sennepsfrøet blir sådd likevel. Jeg vet om flotte tegneserietraktater som du kan ta med deg på fest og stikke i handa til den du prater med.