fredag, september 01, 2006

sykkelerfaringer

I kveld skulle jeg sykle over brua for å øve klassisk sang på musikklinja. Men "skjebnen" hadde planlagt noe annet for meg. Tydeligvis.

- For deg som tror jeg har "møtt noen" har du misfortått bruken av "skjebnen" i dette tilfellet. Tro meg, denne erfaringa er lite romantisk.

Veska ble hengt på ene siden av styret og jeg syklet avgårde, som jeg så ofte gjør. Tankene mine kretset rundt de forrige gangene jeg hadde syklet med veska på styret over brua. Den hadde dinglet fram og tilbake, noen ganger med mer kraft enn andre ganger, og i noen tilfeller hadde sykkelens kurs blitt litt påvirket av denne pendelen av en veske. Kanskje det ikke var forsvarlig? Hva hvis den dyttet sykkelen så hardt ved hjelp av luftmotstanden at jeg kom til å komme helt av kurs og i verste fall tryne i 40 km/t på vei ned brua??

Nei. Dette skjedde ikke. Heldigvis. Akkurat idet jeg syklet over gangfeltet for å starte oppover brua, skjedde det veldig raskt. Så raskt at jeg har problemer med å huske det hele noe særlig detaljert. Plutselig var jeg på vei over styret og landa på asfalten med albuene som dempere og spesielt høyrelåret hadde landet på noe langt av metall (styret). Så lå jeg der da, -ganske komisk egentlig -som en pannekake på gangfeltet. Til min store glede var det ingen biler i nærheten som hadde fått med seg dette stuntet, og jeg kavet meg opp og ruslet hjem igjen med sykkelen..

Jeg er ikke akkurat maltraktert. Slapp ganske billig fra det med skrubbsår på albuer og et ganske opphovnet, ømt blåmerke på låret. Men jeg hadde flaks. Det takker jeg Gud for. Og jeg hadde hjelm.

Listen carefully, I will say this only once: Aldri, jeg gjentar ALDRI sykle med poser eller vesker på styret. Jeg vet ikke akkurat hvordan det skjedde, men på en eller annen måte stoppet forhjulet plutselig opp, og det hele var i gang. Ta ingen sjanser, men på den annen side; ta forhåndsregeler. Du vet aldri hva som kan skje.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Ikke sykkel me hoppetau på bærarn heller... *kremt*

elisabeth sa...

du, sånt e veldig skummelt. særlig hvis reima på veska klar å kom sæ inni eikertan på hjulan!
men bra du hadde hjelm da!

Solveig M sa...

Uff, søøøster! Stakkars lita!!
Du er forresten VELDIG dyktig til å skrive!! Du burde bli en anerkjent kåsør eller no!
I kveld skal jeg se pride and prejudice med fadderbarna mine på franks hjemmekino. Gleder meg!!

Idalexa sa...

..har fortsatt ondt når æ går, så æ håpe æ e i god nok helse til å dra ut i kveld. men det va da veldig koselig å få hele 3 kommentarer etter så kort tid! =)

Idalexa sa...

takk solveig! =) ..ka e en kåsør?

Anonym sa...

En ting til du må være forsiktig med når det gjelder å sykle. ALDRI sykkel med langt skjørt eller lang kjole! Det har jeg erfart....hm

:) Klem

Anonym sa...

Det var bra at alt gikk bra! Og at du brukte hjelm!:)

bigdaddy sa...

Aldri sykle!!!

SOLveig sa...

vil bare føye til et tips: ikke sykle når det er masse nysnø og man ikke kan se hvor fortauskantene er...

-kan være et bra tips i tilfelle du skulle skrive en bok med sykkeltips...

Anonym sa...

sykkelfall er ikke noe gøy. jeg sykla på tohjulssykkel i 11 år før jeg ramla, da fikk både stolthet og kropp en trøkk... jadda... det hadde også med en bro å gjøre forresten. hah, for en dustete kommentar!

Miriz sa...

Huff då!
Heh. Då eg va 9 år, så kjørt eg på sykkel ned en bratt bakke, åsså sku eg skjift fra handbremsa tell fotbremsa, åsså tippa eg åg fikk styret ijnn i låret :/
Mått te sykehuset og sy 5 sting! Dæ va ondt kan eg låv deg! Så nu har eg et stort omvendt zorro-merke på låret! D' litt kult :D
Men sykkeluløkka e aldri bra!

Idalexa sa...

ingen kommentarer er dustete! men det var jammen koselig å få så mange kommentarer på så kort tid!

=)

Anonym sa...

Jeg sykla på tohjulssykkel i 7,5 sekunder før jeg ramla første gang. Det var den tiden det tok å komme seg ned den bratte bakken hjemme, ta sats og fly noen meter ned i den dype grøfta på andre siden av veien..

Idalexa sa...

off! det hørtes ondt ut... spesielt det zorro-kuttet!

Anonym sa...

haha,takk:o

Miriz sa...

Hum. Dæ e jo egentli ikkje et Zorro-merke. Eg bære syns dæ ser ut som dæ av og tell. Ligna vel egentli meir på et lyn. :p (A)

Lisa sa...

Hihi, alle skriv liksom om sine egne sykkelhistoria..
Hm.. Da æ va to år og skulle ha på en sykkelhjelm for første gang klemte æ haka i låsn.
D gjor ondt.
Syns fortsatt d e litt skummelt å ta på en hjelm...
:)

Anonym sa...

godt å høre at du overlevde, en stund siden nå, hvordan går det med sårene nå da?

Ørjan

Anonym sa...

Takk:)

Idalexa sa...

per i dag er det noe blåmerker, men det er et lite område på låret der jeg forstatt ikke har fått følelsen tilbake..