tirsdag, juni 24, 2008

- alt for like

Jeg hadde gleden av å ha en interessant samtale her om dagen. Bakgrunnen for den var at en jeg trodde var en annen, faktisk var en helt annen enn den jeg trodde han var..

I helga var jeg på sommerleir i Gjøvik for å gradere til gult belte i kung fu. Og jeg klarte to striper (det høyeste)! På natta var vi tre stykker som satt oppe, og vi skimta en skikkelse i døra. Jeg trodde det var Mats (instruktøren vår) fordi han hadde langt hår, men Nim så med en gang at det var Erlend. Hvorfor?

Som kvinne fokuserte jeg bare på detaljen at han hadde langt hår, men som mann fokuserte Nim på helheten. Han så hvem det var fordi menn "scanner" en person fra topp til tå, mens kvinner fokuserer på få ting om gangen. Det er derfor, fant vi ut, at menn veldig sjelden legger merke til om andre har klipt håret eller lignende.

Jeg er en detajlperson og har den egenskapen at jeg ser veldig fort om noen jeg kjenner eller har sett, ligner på andre. I flere måneder har jeg lurt på om hun som spiller Juliet i LOST er hun samme som spiller Trinity i The Matrix. Det stemmer ikke, fant jeg nettopp ut.

Elizabeth Mitchell spiller i LOST

Carrie-Anne Moss spiller i Matrix

..og de er alt for like, syns jeg!

2 kommentarer:

Saxofonmannen™ sa...

>en jeg trodde var en annen, faktisk var en helt annen enn den jeg trodde han var..

Da hadde du jo rett... ;-P

Saxofonkverulanten™ slår til igjen!

Idalexa sa...

ja, æ e veldig klar over at æ skreiv det litt for tydelig!