torsdag, august 17, 2006

frihet

En sak vi mennesker instinktivt (?) søker, er frihet. Vi ønsker hele tiden, mer og mer å selv bestemme og å bryte det som binder oss. Du har sikkert hørt frasen "Frihet til å velge". Meny viser til et bredt utvalg av mange forskjellige produkter og leverandører slik at vi i større grad kan velge det vi vil ha. Denne friheten frigjører. Vi kan gå uforstyrret gjennom butikken og velge og vrake, alt ettersom vi ønsker. Det er det ikke noe galt i.

Men er ubegrenset frihet alltid det beste? Noen er enig. Andre ikke. Ubegrenset frihet gjør at vi har utallige valgmuligheter. På grunn av globaliseringen øker dette raskt. Det kan være arbeids- og studiemuligheter. Vi har enormt med forskjellige jobber vi kan velge, og på en måte er det bra. Før i tida, hvis du var kvinne, hadde du noen få tradisjonelle yrker du kunne velge mellom: Sykepleier, lærer, hushjelp, husmor eller meierske, for eksempel. Det var enklere da. Vi har så mange forskjellige jobber at et stort antall mennesker har vanskeligheter med å finne ut hva de skal gjøre, fordi det er så mye. Jeg er en av dem.

Men hva så med frihet? Det er så mye mer. Du kan ikke putte det i en boks, det vil bare finne nye veier ut der det kan ekspandere.

Alle mennesker søker full frihet. Bare én kan sette dem i fullstendig frihet; Jesus. Hva det innebærer har jeg ikke helt oversikt over, men det er mye.

Fri fra psykiske lenker.
Fri fra sykdom og plager.
Fri fra all synd og skyld.
Fri fra et liv uten ekte kjærlighet.
Fri fra alt det som binder.


Dette er noe som er tilgjengelig på ubegrenset basis. Dette er SANNHET. Dette har Gud lovt til alle som bare tar imot det.
-dette er ekte frihet.

14 kommentarer:

Anonym sa...

ai, ai, ai - VELDIG BRA IDA!

Ta med noe digg fra boka:
Da skal dere kjenne sannheten, og sannheten skal gjøre dere fri (Joh 8:32)

Men den som ser inn i frihetens fullkomne lov og fortsetter med det, blir ikke en glemsom hører, men en gjerningens gjører. Et slikt menneske skal være lykkelig i sin gjerning. (Jak 1:25)

Dere, søsken, er kalt til frihet. La bare ikke friheten bli et påskudd for det som kjøtt og blod vil, men tjen hverandre i kjærlighet. (Gal 5:13)

Sannheten om Jesus betyr frihet for de som er fanget, uansett hva det er som holder dem. Det er bare utrolig stort å tenke på, og faktisk (for meg) umulig å skjønne omfanget av.

Anonym sa...

Du skriver sinnsykt bra ida, bravo!

Jeg liker også frihet med restriksjoner, frihet hvor jeg er fritatt fra skyld og skam.

Tenk om en unge var fri til å leke med kniver hver eneste dag, ikke særlig godt for barnet i lengden.. jegliker en hel del av de restriksjonene jeg har, dessuten føler jeg meg ikke sperret inne, tvert imot, friere enn jeg var før.

Anonym sa...

du har forresten andre plass på kommentatortoppen på hoyd.net,
sjekk nederst på siden min..

Ørjan

bigdaddy sa...

Det var godt sagt både det Ida og Hoyd sa. Frihet med begrensninger...

Egentlig så er det litt underlig det der, som du forsøker å peke på. At vi på den ene siden er fri, og på den andre siden har restriksjoner er jo tilsynelatende motstridende.

Idalexa sa...

betyr mye for mæ å få positiv tilbakemelding. veldig oppmuntrende, for æ like å skrive. =)

frihet med restriksjoner er et godt poeng. bare tenk på ekteskapets rammer. de er der for en grunn. og gjerde for små barn. dette er beskyttende faktorer.

hey, så kult ørjan med sånn oversikt over hvem som kommenterer mest. æ visste ikkje at æ hadde vært så ivrig..

Anonym sa...

Du e så dyp Ida... Eg lika d ;)

Anonym sa...

Du e så dyp Ida... Eg lika d ;)

Anonym sa...

Næmmen ha du sett! Den kom to gång!
Jaja, d betyr vel at du e dåbbelt så dyp...

Idalexa sa...

sant camilla, sant...

Anonym sa...

Ida, du e så skjønn :)
Enig mæ Camilla; Du e skjikkelig dyp. Trur ikkje eg ha kåmmet te å skreve nåkka sånt vertfall :D
Du e ganske smart egenlig. ;)

*Høggs*

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Bra post! Alle lengter etter frihet, og det er det Han vil gi oss. Leste nettopp at frihet er at Gud gir oss mulighet til å gå, for at vi skal kunne velge å bli hos ham.

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Nydelig bilde forresten.

Idalexa sa...

takk=)
har tatt dem selv.

Anonym sa...

ja takk til frihet, frihet til å velge frihet med restriksjoner. ja takk til å velge friheten som Jesus gir oss. ja, takk til friheten til å kunne gå på Guds ord å det han vil før live mitt. =) æ like friheten vi får av Jesus æ. frihet til å velge det rette, frihet til å gjøre det gode, frihet til å smile å ha det gøy, frihet til humor. YEY! (skulle bare ha benytta mæ av nån av frihetan mine, siden æ ikke føle min friet før høsten. ville over hode ikke til nordnorge å spess ikke til hånningsvåg..)

smil